NOVEKO 96 vzdělávání spol. s r.o.
Uprkova 5, 621 00 Brno
kancelář: Hudcova 76. areál ORGREZ
612 00 Brno
Společnost je vedená u Krajského soudu v Brně oddíl C vložka 86129.
Bankovní spojení: FIO banka č.ú. 2400726440/2010
IČO: 036 59 330
tel: 541 613 640
tel./fax: 541 613 640
skoleni@noveko.cz
9:00 - 14:00 vlastní program
Cílem vzdělávacího programu je zvýšení právního povědomí úředníků a vedoucích úředníků zabývajících se vyřizováním stížností, resp. námitek či oznámení podjatosti v rámci agend svěřených územním samosprávným celkům do samostatné nebo přenesené působnosti. Sekundárním cílem je prověření znalostí účastníků vzdělávacího programu a jejich aktualizace v závislosti na právní úpravě a jejím výkladu prováděnému správními soudy a veřejným ochráncem práv.
Účastníci programu získají znalost příslušné legislativy, souvisejících soudních stanovisek k její aplikaci a osvědčených postupů v souladu s právními předpisy. Budou moci v diskusi konfrontovat zkušenosti ze své praxe s ostatními účastníky a lektorem.
V rámci vzdělávacího programu budou nejdříve vymezeny základní pojmy týkající se problematiky stížností a podjatosti ve veřejné správě a jejich vyřizování, budou připomenuty základní zásady činnosti veřejné správy, pro jejichž (domnělé) nedodržování bývají stížnostní či podjatostní námitky uplatňovány. Dále se program podrobně věnuje stížnostem v agendách samosprávných i v agendách přenesené působnosti obcí a krajů a také podjatosti úředních osob. V obou případech je výklad právních norem doplněn o ukázku praktických postupů, odkazy na příslušnou judikaturu a stanoviska veřejného ochránce práv. Závěrem mají účastníci možnost diskutovat mezi sebou, vyměnit si zkušenosti a poznatky ze své praxe, případně reflektovat informace prezentované v rámci vzdělávacího programu.
- Úvod, představení témat a cílů vzdělávacího programu, očekávání účastníků. Vymezení základních pojmů. Základní zásady činnosti veřejné správy
- Stížnosti na úseku samostatné působnosti obce a kraje a jejich vyřizování
- Zákonná úprava. Oprávněný stěžovatel. Stížnostní důvody. Osoba oprávněná vyřídit stížnost.
- Specifika stížnosti proti chování úředních osob
- Specifika stížnosti proti postupu orgánu obce, kraje
- Vyřizování stížností podle zákona o obcích a zákona o krajích a interních předpisů rady obce a rady kraje. Doporučené postupy.
- Stížnosti na úseku přenesené působnosti obce a kraje a jejich vyřizování
- Zákonná úprava. Oprávněný stěžovatel. Stížnostní důvody. Osoba oprávněná vyřídit stížnost.
- Specifika stížnosti proti chování úředních osob
- Specifika stížnosti proti postupu správního orgánu
- Vyřizování stížností podle správního řádu. Doporučené postupy.
- Judikatura a stanoviska veřejného ochránce práv k projednávání stížností ve veřejné správě. Doporučené metodické publikace.
- Podjatost úředních osob a její řešení
- Zákonná úprava. Důvody podjatosti a vymezení podjaté úřední osoby. Osoba oprávněná vyřídit oznámení či námitku podjatosti.
- Specifika podjatosti namítané účastníkem řízení či dotčenou osobou
- Specifika podjatosti oznámené oprávněnou úřední osobou
- Specifika podjatosti správního orgánu jako celku
- Specifika systémové podjatosti
- Řízení o podjatosti úředních osob podle správního řádu. Doporučené postupy.
- Judikatura a stanoviska veřejného ochránce práv k projednávání podjatosti ve veřejné správě. Doporučené metodické publikace.
- Diskuse, dotazy, shrnutí a závěr vzdělávacího programu
- Účastníci obdrží osvědčení elektronicky po ukončení kurzu
- Webinář je školení, které probíhá v přímém přenosu přes internetový prohlížeč (aplikace ZOOM).
- Den před konáním webináře účastníci obdrží e-mail, ve kterém bude odkaz pro vstup do webináře, a také učební materiály ke stažení.